Eleazar - 2009-12-21 21:57:34

Nie było jeszcze takiej walki!

Zamek vs. Forteca!

Wypowiadajcie się, wpierw poznać chcę Wasze opinie na ten temat, potem wypowiem się ja.
Choć dodać mogę, że ogółem w jednostkach na oko daję remis.

Talscire - 2009-12-22 09:35:02

Hehe, następny temat huh.

Halabardnik = Gremlin - Halabardnik ma lepszą obronę, ale Gremlin strzela.

Kusznik > Gargulec - Zanim Gargulec zdąży dojść, to Kusznik Go zbombarduje.

Gryf Królewski > Żelazny Golem - Bez komentarza.Gryf króluje, razem z Cerberem na poziomie, a Golem to kloc.

Krzyżowiec > Arcymag - Jak wyżej, tylko Arcymag strzela.

Mnich < Dżin Królewski - Tutaj sprawa jest jasna, Kapłan ma brak ograniczeń w walce wręcz i nic więcej.

Czempion < Skorpena - Tutaj, po moich doświadczeniach stwierdziłem, że Skorpena jest lepsza, ale napisałem w innym temacie, że Czempion króluje, lecz teraz zmieniłem zdanie.

Archanioł > Tytan - N/C

Bohaterowie - Zamek
Magia - Forteca
Budowle Specjalne - Remis

Wychodzi 7:5 dla Zamku.

Magyar - 2009-12-22 11:57:17

Zamek vs. Forteca:

Jednostki:
1. Halabardnik - Gremlin (1:1)
2. Kusznik - Gargulec (1:0)
3. Gryf Królewski - Żelazny Golem (1:0)  (Golem to dobra jednostka, ale dużo mu brakuje, do tej świetności z Heroesow II...)
4. Krzyżowiec - Arcymag (1:1)
5. Kapłan - Dżinn (0:1)
6. Czempion - Naga Królewska (1:1)
7. Archanioł - Tytan (1:1) Tak na surowo to oczywiście lepszy jest Archanioł, ale Tytani maja wiele bezcennych zdolności - wytrzymałość 300pkt. , strzelanie... i w polu bitwy (kto umie...) mogą naprawdę okazać się najcenniejsza jednostka w całej grze.

Bohaterowie: 1:0

Magia: 0:1

Budynki specjalne: 1:1

Cena: 1:1

Wynik:
Zamek: 9
Forteca: 8
Wygrywa: Zamek

Mathias - 2009-12-22 12:49:27

Halabarda vs. Gremlin - wg mnie Halabardnik jest lepszy, bo przedstawiciel fortecy, mimo strzelania, pada jak mucha.

Kusznik vs. Gargulec - wg mnie strzelający Kusznik lepszy - bo poza szybkim lataniem Garguł nie ma wiele do zaoferowania

Gryf Królewski vs. Golem - bez dwóch zdań Gryf - Golem to drewno jak polska reprezentacja. Tutaj pomoże tylko Dżepetto ;]. Choć do deffa całkiem przydatny. Mimo wszystko Gryf jest zdecydowanie praktyczniejszy.

Krzyżowiec vs. Arcymag - Krzyżowiec lepszy, choć Mag to także bardzo dobra jednostka. Jednak Krzyż bije się z Wampirem o 1. miejsce na tym poziomie, a Arcymag zajmuje trochę niższą pozycję: 3-4 miejsce.

Kapłan vs. Dżin - punkt dla Fortecy. Dżin jest oczywiście lepszy od Kapłana.

Czempion vs. Naga - tutaj daję remis. Obydwie jednostki są w czołówce poziomu i ustępują jedynie Czarnemu Rycerzowi z Necro.

Archanioł vs. Tytan - co prawda Tytan strzela i ma więcej HP, jednak jego nieulepszona wersja to syf. Archanioł ma poza tym lepsze staty. Dlatego postawię tu na przedstawiciela Zamku.


Bohaterowie - Zamek
Magia - Forteca
Graal - Forteca
Budowle Specjalne - chyba remis...
Cena - niech będzie remis, choć wydaje mi się, że Zamek jest minimalnie tańszy.

Wynik:
Zamek: 6
Forteca: 3
(Remisy: 3)

A więc mój głos na Zamek!

Viewer - 2009-12-22 13:39:03

Budowle specjalne lepsze ma Forteca - Biblioteka bije Stajnie i wszystko inne na głowę..

GiBoN - 2009-12-22 16:22:01

Hmm forteca jest miastem strzeleckim co jest plusem,armie zamek surowo ma niby lepsza,z tym,ze magowie(swietny strzelec) i nagi kozacza,tytani tez fajni,lecz do archow podlotow nie maja,z tym,ze tytanow moze byc wiecej,bo gigantow postawic duzo prosciej od aniolkow,a to juz zrobi roznice,magia fortecy tez jest lepsza,bohaterowi za to najgorsi,lecz ci w zamku niewiele lepsi,maja jakis, z ktorych mozna przynajmniej zrobic maina,teraz budynki specjalne po stronie fortecy,biblioteka i sciana wiedzy sa lepsze od stajni,grall po stronie fortecy "of kors".Dam pusty glos jak na razie,bo nie wiem nawet,nie widze znaczacej przewagi...a bym zapomnial,forteca niestety drozsza,w sumie-najdrozsza...

Olórin - 2009-12-23 13:27:58

No a teraz ja dołoże swoje 3 grosze ;)

Halabardnik vs Gremlin- Halabardnik jest silniejszy, ale gremlin strzela i jest świetny do exp na początku, więc dam remis 1:1
Kusznik vs Gargulec- Gargulec jest szybki i strasznie upierdliwy, ale kusznik strzela 2 razy i jest bardziej przydatny 1:0
Gryf vs Golem- Gryf jest 1 na piziomie i tylko cerber może mu dorównać 1:0
Krzyżowiec vs Arcymag- Arcymag dobry, ale Krzyż   ustępuje jedynie wampirowi 1:0
Kapłan vs Dżin- nie ma co się rozpisywać 0:1
Czempion vs Naga- tu jest kwestia sporna i sam nie jestem pewien, więc dam remis 1:1
Archanioł vs Tytan- "Może czarny smok jest potężniejszy od tytana, ale nawet tytan bez pomocy nie pokona archanioła" cytat z karczmy 1:0

Magia- dla Fortecy 0:1
Budynki- dla fortecy (biblioteka jest jak dla mnie lepsza od stajni) 0:1
Bohaterowie- dla zamku 1:0
Grall- dla fortecy 0:1

Wychodzi 7:6 dla zamku, (ale tu dużo zależy od pojedynku czempiona z nagą)

Viewer - 2009-12-23 15:04:28

Halabarda vs Gremlin - dam remis :]
Kusza vs Gargulec - kusznik wygrywa
gryf vs Golem - Gryf wygrywa
Krzyż vs Arcymag - remis.. może naciągany, ale Mag obniża koszta zaklęć i brak ograniczeń, strzela.
Kapłan vs Dżin - Dżin górą
Naga vs Czempion - Naga jednak minimalnie wygrywa
Arch vs Tytan - remis

Magia - Forteca
Bohaterowie - Zamek
Bud. Spec. - Forteca
Graal - Forteca

8-6 dla Fortecy :P

GiBoN - 2009-12-23 18:00:08

N/C,po co porownywac miasta poziomami?Bez sensu niech ktokolwiek z was powie mi kiedy ostatni raz toczyla walke gdzie jednostki walczyly jedynie 1 vs 1, 2 vs 2 itp...

Viewer - 2009-12-23 18:04:28

GiBoN, w każdym takim temacie porównujemy miasta poziomami :P Tak na papierze ;)

Mathias - 2009-12-23 19:56:13

Ale masz problemy GiBoN ;]. Wszystko ma sens, a my oceniamy surową siłę jednostek (choć z Vievierem niezbyt mogę się zgodzić, lecz każdy ma swoje zdanie). :)

GiBoN - 2009-12-23 22:35:37

No ale oceniajac surowa sile miasta nie porownuje sie poziomami,jaki ma sens porownywanie strzelaka itp. poza tym skille tez sie wliczaja do tej"surowej sily",a przy porownywaniu poziomami nie zawsze maja sens,tak sie nie walczy i tak nigdy nie jest wiec naprawde nie mam pojecia co wychodzi z takiej oceny miast,bo raptem moze sie okazac,ze wojsko teoretycznie slabe miazdzy i to bez zadnych dopalaczy,bo jednostki z ktorymi sie je porownywalo byly calkiem innej kategorii i porownania nie byly miarodajne.Pozatym porownywania poziomami to nic innego jak ...testy,tak te same testy,ktore byly bezsensu,bo wielu czynnikow nie uwzglednialy-tak samo jest w tym przypadku...

Mathias,to nie jest dla mnie problem,bo problemow to ja mam cale mnostwo,ale napewno taki niuans nim nie jest,to jedynie mnie z lekka irytuje ;p.

Magyar - 2009-12-23 23:04:48

Tak, tak... z tym, ze to jest tak, jak z porównaniem Fiata 125P i Poloneza - jeden powie, ze ten lepszy, a drugi powie, ze ten lepszy - pomimo tego, ze jest to praktycznie to samo... i jedynym sposobem, w jaki można porównać te oba "pojazdy" to porowanie wymiarów, spalania, osiągów... Tak samo ma się sytuacja z jednostkami w Heroesach III - po prostu inaczej się nie da - żeby wyniki porównania były choć trochę realne, a cale porównanie miało jakikolwiek sens - inaczej się nie da. :P

GiBoN - 2009-12-24 00:11:20

Ty sadzisz,ze inaczej sie nie da,wystarczy spojrzec na zbalansowanie i statyki jednostek,ich przeznaczenie i umiejestnosci,to daje obraz miasta(czy jest defensywne,czy ofensywne,nastawione na szturmy,czy strzeleckie itp.).Na podstawie tych danych mozna stworzyc jako taki obraz miasta,wychwycic wady i zalety,ktore w porownaniu z innym miastem daja obraz zwyciezcy i przegranego.

Wiem,ze najprosciej porownac poziomy,ale czesto wglebszej dyskusji wszyscy schodza z toru i momentalnie przestaja je porownywac poziomami,to rownierz o czyms swiadczy,tyle ode mnie,zdania nie zmienie xD.

Magyar - 2009-12-24 10:17:59

GiBoN napisał:

Ty sadzisz,ze inaczej sie nie da,wystarczy spojrzec na zbalansowanie i statyki jednostek,ich przeznaczenie i umiejestnosci,to daje obraz miasta(czy jest defensywne,czy ofensywne,nastawione na szturmy,czy strzeleckie itp.).Na podstawie tych danych mozna stworzyc jako taki obraz miasta,wychwycic wady i zalety,ktore w porownaniu z innym miastem daja obraz zwyciezcy i przegranego.

Wiem,ze najprosciej porownac poziomy,ale czesto wglebszej dyskusji wszyscy schodza z toru i momentalnie przestaja je porownywac poziomami,to rownierz o czyms swiadczy,tyle ode mnie,zdania nie zmienie xD.

No i właśnie tak porównując nie ma punktu oparcia - na przykład porównując Gryfa Królewskiego i Cerbera, to jeden powie, ze lepsze jest powstrzymywanie kontry, a drugi ze nieograniczony kontratak - i jak udowodnisz który ma racje? I wtedy tylko kłótnie i spam - a tak to wiadomo - ten ma tyle HP, a ten tyle - ten ma tyle szybkości, a ten tyle, itp. itd. ...

GiBoN - 2009-12-24 11:03:36

porownujac pojedyncza jednostke-owszem,ale porownujesz np. cytke i nekro i masz hydra vs smok i co?powiesz,ze zaleta hydry jest atak dookola?na jakiej podstawie skoro przy takim porownaniu walczy jedynie ze smokiem?Chcesz miec statystycznie najlepsza armie,to nie mieszajac w to zdolnosci? Mozesz obliczyc srednia arytmetyczna statystyk jednostek i wyjdzie ci srednia sila,z tym,ze nie ma to rownierz oparcia w praktyce ze wzgledu na rozlozenie sil w miescie,zdolnosci(ktore nie zawsze maja szanse sie ukazac w walce 1 vs 1) oraz PRZEZNACZENIE jednostek.Ja majac np. wiwerne nie bede jej porownywal do np. nagi,gdyz zamiast poswiecac jednostke wole przyblokowac strzelca.Punktem opracia jest ogolna sila wojska biorac pod uwage jej przeznaczenie,zdolnosci i warunki rozwoju w danym miescie.Do tego wliczasz bohatera i ewentualne budynki specjalne,ktore jeszcze bardziej pomoga otrzymujac obraz miasta i jego teoretyczne szanse na wygrana z innym...

Magyar - 2009-12-24 11:22:57

GiBoN napisał:

porownujac pojedyncza jednostke-owszem,ale porownujesz np. cytke i nekro i masz hydra vs smok i co?powiesz,ze zaleta hydry jest atak dookola?na jakiej podstawie skoro przy takim porownaniu walczy jedynie ze smokiem?Chcesz miec statystycznie najlepsza armie,to nie mieszajac w to zdolnosci? Mozesz obliczyc srednia arytmetyczna statystyk jednostek i wyjdzie ci srednia sila,z tym,ze nie ma to rownierz oparcia w praktyce ze wzgledu na rozlozenie sil w miescie,zdolnosci(ktore nie zawsze maja szanse sie ukazac w walce 1 vs 1) oraz PRZEZNACZENIE jednostek.Ja majac np. wiwerne nie bede jej porownywal do np. nagi,gdyz zamiast poswiecac jednostke wole przyblokowac strzelca.Punktem opracia jest ogolna sila wojska biorac pod uwage jej przeznaczenie,zdolnosci i warunki rozwoju w danym miescie.Do tego wliczasz bohatera i ewentualne budynki specjalne,ktore jeszcze bardziej pomoga otrzymujac obraz miasta i jego teoretyczne szanse na wygrana z innym...

Umiejętności specjalne tez są wliczane przy porowaniach - porównuje się staty, zdolności specjalne i ogólna przydatność jednostek na polu bitwy. A wiec, nie tylko staty się liczą. :):P

GiBoN - 2009-12-24 11:38:23

Magyar napisał:

Umiejętności specjalne tez są wliczane przy porowaniach - porównuje się staty, zdolności specjalne i ogólna przydatność jednostek na polu bitwy. A wiec, nie tylko staty się liczą. :):P

No wlasnie, zeby takowa przydatnosc bylo mozna ocenic to nie mozna sztywno porownywac jednostek poziomami,bo w ten sposob sam sobie przeczysz...offtop straszny zrobilismy,teraz trzeba prosic administratora o wybaczenie xD,nie no,zarcik taki,uznam to za koniec tej dyskusji i kazdy zrobi jak uwaza za sluszne,wydaje mi sie,ze kazdy dal dosc argumentow na poparcie swojego zdanie. :)

Xeno - 2009-12-24 12:47:59

Porównania poziomami nie mają zbytniego znaczenia i z tego nie wynika surowa siła zamku.
Wracając do tematu.Zamek stawia bardziej na siłę jednostek,a forteca jest zależna od magii.Forteca to też miasto strzeleckie.Warto zauważyć,że od pierwszego dnia gry forteca ma strzelca w dużych ilościach,do tego dołóżmy gargulce i mamy porządne wojsko do penetrowania mapy.Zamek niestety puki nie będzie miał czempionów nie jest taki dobry,bo pikinierzy są za wolni,by ściągać w swoją stronę neutrale i łucznicy też nie spisują się dobrze,a są krusi.Forteca może ma najgorszych bolków w całym h3,ale ma chociaż jednego dobrego,a zamek niestety,ale wszystkich ma przeciętnych.Warto zauważyć,że łatwo można postawić gigantów i są tani,a aniołki niestety jest trudniej postawić.Gdy w walce nie pojawiły się jeszcze stwory 7 lvl to forteca z dżinami ma inicjatywę i może przy pomocy haste zasłonić strzelców zanim zamek dojdzie.Dysponuje też mocnym spellpowerem i dużymi zasobami many,bo bolkowie fortecy idą w wiedzę i moc.Jeśli w gildii trafi się piorun,a jest na to duża szansa to zamek niestety ma nieciekawą sytuację.Niestety forteca jest droga i ciężka do rozbudowy i nadaje się na bogate mapki.Zamek za to dobrze spisuje się na bogatych i średnich mapkach,bo na biednych jest średniakiem.

Talscire - 2009-12-27 08:43:05

Xeno napisał:

a zamek niestety,ale wszystkich ma przeciętnych.

A bohaterowie racy jak Sorsha, Valeska czy Lyonis są przeciętni?Nie, to jedni z dobrych bohaterów w porównaniu do badziewi z Fortecy.

Xeno napisał:

Warto zauważyć,że łatwo można postawić gigantów i są tani,a aniołki niestety jest trudniej postawić.

Na Tytanów ulepszonych potrzeba 30 albo 35 klejnotów, a na Anioły 15 klejnotów i rtęci.

Xeno napisał:

zanim zamek dojdzie.

Oj dojdzie, Mass Haste na Gryfy i Czempiony i jedziesz z koksem.

Magyar - 2009-12-27 10:44:05

King of Slayer napisał:

Xeno napisał:

a zamek niestety,ale wszystkich ma przeciętnych.

A bohaterowie racy jak Sorsha, Valeska czy Lyonis są przeciętni?Nie, to jedni z dobrych bohaterów w porównaniu do badziewi z Fortecy.

Xeno napisał:

Warto zauważyć,że łatwo można postawić gigantów i są tani,a aniołki niestety jest trudniej postawić.

Na Tytanów ulepszonych potrzeba 30 albo 35 klejnotów, a na Anioły 15 klejnotów i rtęci.

Xeno napisał:

zanim zamek dojdzie.

Oj dojdzie, Mass Haste na Gryfy i Czempiony i jedziesz z koksem.

Prawda - Zamek parę naprawdę dobrych bohaterów - lepszych, niż Ci w Fortecy. Przykład? Chociażby Lyonis. Bohaterowie Fortecy wypadają naprawdę słabo, przy Zamkowych.

Na Anioły (Portal Chwały), to potrzeba 20000sztuk złota i po 10: rtęci, siarki, klejnotów i kryształów. No i drugie tyle na Archanioły - Ulepszony Portal Chwały. A na Ulepszone siedlisko Tytanów potrzeba 30 klejnotów, a złota aż 25000sztuk. Co prawda jest to bardzo dużo, ale z kolei siedlisko Gigantów jest tanie, wiec "jedno w drugie wchodzi". :P

Czarów raczej nie powinno się wliczać w surowa sile miast, jednostek itp. ale i tak nie jest to potrzebne, gdyż armia Zamku wcale taka powolna nie jest i mass haste nie jest tutaj niezbędne, żeby szybko dojść do jednostek Fortecy. :)

Olórin - 2009-12-27 12:13:03

No pokonanie bohaterów z fortecy to jakby nie patrzeć żadne osiągnięcie, bo są oni najgorsi w grze.

Siedlisko Gigantów kosztuje bodajże 5000 złota, 10 klejnotów i chyba tyle samo kamienia, więc można ich bardzo szybko postawić, najczęściej w 2 tygodniu ,co prawda z aniołkami też tak się da, ale trzeba mieć trochę szczęścia do zasobów, a po za tym istnieje ryzyko, że przez najbliższy okres od zakupu portalu chwały nie będziemy w stanie się wykupić ,więc się z nich rezygnuje.

No ale zaklęć nie ma co mieszać do walki, bo można tak dyskutować

"ja rzucę to, a ja to" :D

GiBoN - 2009-12-27 12:38:14

Gigantow mozna miec tyle co hydr i jest 4 razy tanszy od aniolka wiec przewaga liczebna bedzie,a ulepszyc mozna ich pozniej,moze forteca jest droga,ale rozlozenie kosztow jednostki 7. poziomu jest bardzo specyficzne i dosc korzystne...

Olórin - 2009-12-27 12:50:50

No dokładnie, ale z jednym zastrzeżeniem, hydry można mieć nawet w 1 tyg razem z zamkiem (odrobina szczęścia do budynków startowych i siarki, ale da się).

Giganci jakby nie patrzeć są słabi i wartości nabierają dopiero po ulepszeniu, no ale ta przewaga niby będzie ;)

Koszty są rzeczywiście bardzo kożystnie (jak na miasto typowo na wielkie mapki) rozłożone.

Co ciekawe cyklop ma podobny rozkład kosztów co tytan, ale niestety w odwrotnej kolejności, co odstrasza ;)

GiBoN - 2009-12-27 13:20:40

No gigantow nie robi sie w pierwszym tygodniu,ale bedzie ich pewnie wiecej niz aniolow,ulepszyc ich mozesz pozniej skorpeny,magowie i gremle gaja dobre warunki do expienia,do tego pomoze dzin i gargulec,a tytani dojda nawet w 4 tygodniu i bedzie dobrze...

Xeno - 2009-12-27 20:00:25

Podstawą expa w fortecy są gremle,nagi.6 nagami na up można wyczyścić kryptę bez strat.Giganci są może słabi,ale tanie jest siedlisko i one też,a to zawsze kolejne jednostki do armii.W zamku na pc2 zamek postawić przy dużym niefarcie jest ciężko,a w fortecy to buduje się albo cytadelę bez dżinów lub dżiny z fortem.Nagi to obowiązek w 1 tygodniu,bo w 2 to nasz power do expa.
Magyar proszę nie pisz mi o Laoinisie,bo on taki super nie jest i w dodatku jest zakazany.W zamku to jedynie Valeska i Tyris nadają się jako main boh.Oczywiście porównując wszystkich bohaterów zamku i fortecy zamek wypada lepiej,ale nie ma takiego boha jak Nela,a ona zastępuje nam wszystkich innych z tego miasta.

Sauron - 2009-12-30 12:36:30

Plusem Fortecy jest bez wątpienia niska cena postawienia siedliska gigantów i ich łatwy wykup. To jest mimo wszystko 7 lvl. Mamy ich szybciej od aniołków. Kolejny plus Fortecy to właśnie strzelające jednostki. Gremliny są na początek dobre do zdobywania kopalń, a potem mamy ich dużo. Arcymagowie są silnymi strzelającymi, gigantów da się ulepszyć. Do obrony mają golemy, gargulce, dżinny i nagi. Nie muszą za daleko odchodzić. To Zamek musi podejść, a sam kusznik i kapłan to mało. Aniołów będzie mniej (jak w ogóle będą).

GiBoN - 2009-12-30 13:48:30

No jak beada tytani to aniolki pewnie tez,z tym,ze forteca ma lepsze warunki do expienia,no i mozna postawic zamek bez dzinow,lub przy dobrej ilosci budynkow startowych to zamek z dzinami.W zamku przez wymagana duza ilosc budynkow dodatkowych do jednostek to niemozliwe jest postawienie 1-6lvl +zamek.

FeestQ - 2009-12-30 14:37:37

Sauron napisał:

Plusem Fortecy jest bez wątpienia niska cena postawienia siedliska gigantów i ich łatwy wykup.

A teraz ich ulepsz. Tu już tak łatwo nie jest. W końcu gigant jest wolny, nie umie strzelać no i z dobrych stron to jest odporny na czary umysłu. A tak w ogóle to Archanioły chyba będą znacznie szybciej zbudowane i rekrutowane niż Tytani., choć też są drogie.

GiBoN - 2009-12-30 16:27:47

pff no bez jaj Archy + anioly to lacznie 40k zlota i po 20 kazdego cennego surowca,a tytani to jakies 35 klejnotow i 30k zlota,tytanow latwiej postawicpozatym,nawet jakbys mial je te 2 dni pozniej to mialbys o kilku wiecej,bo gigantow masz na lajcie w 2 tygodniu,a anioly?No z nimi juz trudniej...

Mathias - 2009-12-30 17:07:07

Tylko że nieulepszone tytany to najgorszy syf na poziomie ;)

Olórin - 2009-12-30 18:42:06

Niby tak, ale za taką cenę siedliska to nie ma się co dziwić, po za tym gigantów stawiasz bez problemu w 2 tyg. , a aniołki jeśli uda się wogóle postawić w 2 tyg. , to niemożna raczej później nic wybudować ani się wykupić.

Na małych mapkach tytani raczej się nie pojawiają, tak samo jak aniołki, ale na większych to właśnie tytanów jest więcej,bo znacznie łatwiej ich postawić, a nawet jak aniołki ulepszy się szybciej, to mapka jest na tyle duża, że spokojnie zdąży się ulepszyć gigantów, więc to się spokojnie wyrównuje ;)

Po za tym gigantami to (przynajmniej ja tek uważam) się nie walczy, bo w końcu od czego są nagi, dżiny i magowie ;)

GiBoN - 2009-12-30 18:46:17

Giganci moga sobie czekac w miescie az do ulepszenia,jest czym expic,a nie tracimy 7lvlu,po ulepszeniu przewaznie mamy wiecej tytanow o co najmniej 3...

Mathias - 2010-05-18 16:07:09

Forteca vs Zamek

Założenie: Oczywiście stawiam na Zamek. Myślę, że poradzi sobie ze śniegowym miastem.

WOJSKO
1. Większy Gremlin vs Halabardnik
Skille (opisowo): Halabardnik potrafi powstrzymywać szarżę Czempionów. Jest to skill praktycznie w ogólnie nie wykorzystywany. Co się tyczy Gremlina: potrafi on strzelać jako jedyny 1-poziomowiec. Głosuję w tej kategorii właśnie na niego.

Statystyki
Atak: 3 < 6, Halabardnik ma dwukrotnie więcej ataku.
Obrona: 3 < 6, Halabardnik ma 2x więcej obrony niż Gremlina.
Obrażenia: 1-2 < 2-3
Wytrzymałość: 4 < 10, miażdżąca przewaga Halabardy.
Szybkość: 4 < 5
Przyrost: 32 > 28, Przewaga Gremlina wynosi 4 jednostki tygodniowo.
Koszt: 40 > 75, Gremlin tańszy

Wniosek: Halabardnik bez dwóch zdań pokonuje Gremlina w statystykach. Posiada jedna 4 jednostki mniej tygodniowo i jest droższy. Aby sprawdzić, czy to coś daje, zrobię parę obliczeń:
najpierw punkty życia:
Gremlin Większy: 4*32 = 128; 128*4(tygodnie) = 512 HP
Halabardnik: 10*28 = 280; 280*4(tygodnie) = 1120 HP
Różnica: 152; 608 HP na rzecz Halabardnika
Olbrzymia przewaga Halabardnika mimo mniejszej liczby jednostek.

Teraz cena:
Gremlin Większy: 32*40 = 1280; 1280*4(tygodnie) = 5120
Gnoll Maruder: 28*75 = 2100; 2100*4(tygodnie) = 8400
Różnica: 820; 3280 na rzecz Gremlina
Tutaj już jest dość sporo na rzecz Gremlina. Zyskujemy trochę złota, które jest warte 20 dodatkowych gremlinów w 1. tygodniu i 82 po miesiącu (oczywiście teoretycznie, jakbyśmy mieli taką możliwość).

Wracając do wniosków: Przewaga Halabardnika w statach jest miażdżąca. Gremlin przegrywa praktycznie we wszystkim. Mimo strzelania przedstawiciela Fortecy głosuję na HALABARDNIKA!


2. Obsydianowy Gargulec vs Kusznik
Skille: Gargulec posiada bardzo przydatną zdolność lotu, co w połączeniu z jego średnią szybkością pozwala mu już coś tam zdziałać na polu bitwy. Natomiast Kusznik strzela, i to dwukrotnie. Głosuję na przedstawiciela Zamku, jednak myślę, że statystyki mogą nieco namieszać w moim rozumowaniu (bardzo niskie HP kuszy).

Statystyki:
Atak: 7 > 6, Garguł ma o 1 punkt więcej
Obrona: 7 > 3, miażdżąca przewaga Gargulca
Obrażenia: 2-3 = 2-3
Wytrzymałość: 16 > 10, dość spora przewagę Gargulca.
Szybkość: 9 > 6, również duża spora przewaga Garguła
Przyrost: 18 + 4 > 18, zwycięstwo Obsydianowych potworów dzięki dobudówce.
Koszt: 160 < 150, Kusznik minimalnie tańszy tańszy.

Wniosek: Skill lepszy u Kusznika, jednak Garguł bije go w statach na głowę. Głosuję w tym pojedynku na GARGULCA! Nawet nie ma sensu robić obliczeń.


3. Kamienny Golem vs Gryf Królewski
Skille: Golem należy do jednostek o dobrych statach, ale znikomej użyteczności. Praktycznie nie uczestniczy w ofensywie. Ale za to jego deff jest bardzo dobry, a umacnia go także ochrona magiczna (-75% od obrażeń z czarów). Gryf Królewski jest natomiast jedną z najważniejszych jednostek Zamku. Lata i zawsze kontratakuje. W tej kwestii wybieram jego.

Statystyki:
Atak: 9 = 9
Obrona: 10 > 9, minimalnie wygrywa Golem
Obrażenia: 4-5 = 3-6, jakby wyciągnąć z tego średnią, wychodzi remis. Gryf ma większy rozrzut.
Wytrzymałość: 35 > 25, Golem zdecydowanie prowadzi.
Szybkość: 5 < 9, wygrywa Gryf
Przyrost: 12 < 14, dwa Gryfy więcej...
Koszt: 200 > 240, Golemy tańsze.

Wnioski: Statystyki mogą dać obraz, że Golem jest lepszy. To jednak mylne myślenie. Jak już wcześniej mówiłem, nie ma z niego zbytniego pożytku, jedynie w obronie. Zanim jednak wydam wyrok, czas na parę obliczeń.

DMG faktyczne:
Żelazny Golem: 12*4-5*(1 + (9-9)) = 48-60*1 = 48-60; Średnie DMG = 54
Gryf Królewski: 14*3-6*(1 + 0,025*(9-10)) = 42-84*(1 - 0,025)) = 42-84*0,975 = 40,95-81,9 ~ 40-81; Średnie DMG = 60,5
Różnica pomiędzy średnimi DMG = 6,5 punkta na rzecz Gryfa. Przy czterech populacjach byłoby to już 26 punktów.

Wytrzymałość:
Golem: 12*35 = 420
Gryf Królewski: 14*25 = 350
Różnica: 70 punktów na rzecz Golema.

Wynika z tego, że jeśli chodzi o walkę, to prowadzi Golem. Warto jednak w tej chwili wziąć pod uwagę takie sprawy jak skille i szybkość. Wtedy wychodzi na to, że mimo lepszych statystyk Golem przegrywa. Dlaczego? Ponieważ nie ma z niego zbytniego pożytku. Jedynie trochę w defensywie się pobawi i tyle. Zaś Gryf Królewski to jednostka wielofunkcyjna i mająca wykorzystanie w każdej sytuacji. Ostateczny głos - GRYF KRÓLEWSKI!


4. Arcymag vs Krzyżowiec
Skille: Arcymag świetnie strzela, nie ma ograniczeń w walce wręcz, obniża koszt czarów bohatera. Ale Krzyżowiec ma również świetny skill - podwójny cios. Ostatecznie daję remis, ponieważ obydwie jednostki posiadają umiejętności, które chętnie widuję w swej armii.

Statystyki
Atak: 12 = 12
Obrona: 9 < 12, przewaga Krzyżowca, jednak Mag jest strzelookiem, więc to oczywiste.
Obrażenia: 7-9 < 7-10, minimalna przewaga Krzyżowca.
Wytrzymałość: 30 < 35, Przewaga Krzyżowca.
Szybkość: 7 > 6, Arcymag pierwszy strzeli.
Przyrost: 8 = 8
Cena: 450 < 400, 50$ to już nie jest jakaś olbrzymia różnica. Bazyl tańszy, ale nie tak dużą znowu różnicą (populacja = 400$, 4 populacje - 1600$)

Wniosek: Generalnie jednostki są do siebie zbliżone pod względem siły i przydatności. Obydwie zajmują czołowe miejsca na poziomie czwartym. Jednak nie jestem pewien remisu, więc czas na nieco obliczeń.

DMG faktyczne
Arcymag: 8*7-9*(1 + (12-12)) = 8*7-9 = 56-72
Krzyżowiec: 8*7-10*(1 + 0,05*(12-9)) = 8*7-10*(1 + 0,05*3) = 8*7-10*(1 + 0,15) = 56-80*1,15 = 64,4-92 ~ 64-92
Różnica: 8-20 punktów, przy 4 populacjach 32-80 punktów na rzecz Krzyżowca.

Wytrzymałość
Arcymag: 8*30 = 240
Krzyżowiec: 8*35 = 280
Różnica: 40 punktów na rzecz Krzyżowca. Po miesiącu przewaga rośnie do 160 punktów.

A więc z tego wynika, że Krzyżowiec posiada pewną przewagę na Arcymagiem. Obydwie jednostki to śmietanka poziomu czwartego i obydwie są świetne oraz przydatne. Ta minimalna różnica nie powinna skreślać Arcymaga. Ale istnieje, więc wybieram tutaj KRZYŻOWCA.


5. Wielki Dżin vs Kapłan
Skille: Dżiny latają i rzucają losowe wspomagacze na swoją drużynę. Czasem może to być coś fajnego, a czasami syf w postaci Ochrony przed... Ma dodatkowe punkty obrażeń (+50%) przy walce z Ifrytami. Co można powiedzieć o Kapłanie? Strzela i nie ma ograniczeń w walce wręcz. Myślę, że śmiało można tu postawić remis.

Statystyki
Atak: 12 = 12
Obrona: 12 > 10, przewaga Dżina, ale Kapłan to strzelook, więc to oczywiste.
Obrażenia: 13-16 > 10-12, spora przewaga Dżina
Wytrzymałość: 40 > 30, kolejne zwycięstwo żołnierza z Bracady.
Szybkość: 11 > 7, Dżin jest dosyć szybki.
Przyrost: 6 = 6
Koszt: 600 < 450, 150$ to dość duża różnica. Po tygodniu jest to 900$, a po miesiącu 3600. Teoretycznie można więc zakupić dodatkowe 8 kapłanów.

Wniosek: Według mnie nie ma się nad czym zastanawiać - Kapłan jest słabszą jednostką, co widać wyraźnie w statystykach. Wybieram DŻINA!

6. Naga Królewska vs Czempion
Skille: Istne starcie tytanów! Naga powstrzymuje kontrę, co jest świetnym skillem, najlepszym z możliwych. Zaś Czempion posiada swoją szarżę. Ale i tak Naga ma lepszą umiejętność.

Zobaczmy, jak przedstawiają się statystyki
Atak: 16 = 16
Obrona: 13 < 16, przewaga Czempiona
Obrażenia: 30 > 20-25, no! dosyć duża przewaga Nagi.
Wytrzymałość: 110 > 100, średnio duże zwycięstwo Nagi.
Szybkość: 7 < 9, Czempion ma większe pole do popisu dzięki temu.
Przyrost: 4 = 4
Cena: 1600 < 1200, 400$ - sporo. Wychodzi 1600$ na jedną populację i aż 6400$ na cały miesiąc.

Wniosek: Naprawdę trudno mi wytypować zwycięzcę tego starcia. Chyba czas, aby sięgnąć do matematyki.

DMG faktyczne
Naga Królewska: 4*30*(1 + (16-16)) = 120*1 = 120
Czempion: 4*20-25*(1 + 0,05*(16-13)) = 80-100*(1 + 0,15) = 80-100*1,15 = 92-115; Średnia: 103,5
Różnica średnich: 120 - 103,5 = 16,5 punkta dla Nagi.
Przewaga nie jest taka duża, jak spodziewałem się na początku. Ale jest. Idziemy dalej:

Wytrzymałość
Naga Królewska: 4*110 = 440
Czempion: 4*100 = 400
Różnica: 40 punktów

Ostateczny wniosek: Teraz już jestem pewien, na kogo zagłosuję. NAGA wygrywa to starcie!


7. Tytan vs Archanioł
Skille: Tytan strzela i nie ma ograniczeń w walce wręcz, w dodatku jest odporny na czary z grupy umysłu. Zaś Archanioł: wskrzesza, lata, zwiększa morale, nienawidzi diabłów. Tak naprawdę liczy się tylko wskrzeszanie i latanie, reszta to plankton. Hmm... Czy ja wiem? Chyba jednak Arch jest lepszy, bo ma to latanie + ogromną szybkość. Aczkolwiek jest to różnica mała i dlatego stawiam mimo to remis.

Statystyki
Atak: 24 < 30, dosyć spora przewaga
Obrona: 24 < 30, kolejna duża przewaga
Obrażenia: 40-60 = 50, średnia wynosi 50 dla obydwu jednostek.
Wytrzymałość: 300 > 250, co tu dużo mówić? przewaga Tytana.
Szybkość: 11 < 18, bardzo duże zwycięstwo Archa
Przyrost: 2 = 2
Cena: Tutaj mamy problem z ceną Archanioła. Jest cena sprzed patcha i po patchu. Tak jak w przypadku Reptiliona wybieram tę, która znajduje się na AW. Chyba jest to moja wersja z gry, czyli 5000$ Archa bez klejnotów.
Tytan kosztuje 5000$ i 2 klejnoty, zaś Archanioł 5000$. Chyba nie trzeba tłumaczyć, który droższy. Są to dwa klejnoty warte ponad 1000$ na skupie złomu :p.

Wniosek: Myślę, że tutaj nie ma wątpliwości. Archanioł wygrywa w większości statystyk, Tytan ma tylko więcej HP. Mógłbym zrobić obliczenia, ale gołym okiem widać tę przewagę. Archanioł - wybieram ciebie!


Wynik:
Forteca: 3
Zamek: 4
Na razie moje założenie się sprawdza i Zamek utrzymuje przewagę. Ale to nie koniec.

BUDOWLE SPECJALNE
Forteca:
Biblioteka - dodatkowe zaklęcia zawsze się przydadzą . Zwłaszcza w mieście typowo magicznym ;p.
Sprzedawca Artów - Czy ja wiem, czy to nie są wywalone pieniądze? Nie lepiej zbudować se jakieś siedlisko, a itemków poszukać na ziemi?
Ściana Wiedzy - +1 do wiedy
Strażnica - odsłania sporo terenu. Przydatne na początek. Potem rzecz jasna bezużyteczne,

Zamek:
Stocznia - produkcja okrętów, praktycznie nigdy nie pojawia się podczas rozgrywki.
Bractwo Miecza - +2 do morale herosa broniącego miasto
Stajnia - dodatkowy ruch dla bohaterów na cały tydzień.
Latarnia Morska - większy zasięg statków, podobnie jak Stocznia kompletnie nieużywana.

Myślę, że tutaj można postawić na FORTECĘ.

BOHATEROWIE
Herosi Fortecy są beznadziejni. Natomiast ci z Zamku są nienajgorsi. Głosuję na ZAMEK w tym starciu.

GRAAL
Forteca: odsłona całej mapy, +15 punktów wiedzy dla garnizonu broniącego miasto
Zamek: +2 morale dla wszystkich bohaterów

Sam nie wiem... Morale niby lepsze, ale Zamek ma go już dość dużo i bez tego. Natomiast co się tyczy fortecy... odsłona mapy bardzo dobra, lecz nie tak dobra jak morale. Może remis? tak, REMIS będzie najbezpieczniejszym zakończeniem moich rozumowań.

CENA
Czy trzeba tłumaczyć, że Forteca jest bardzo, bardzo droga? W końcu za dobra jakość = wysoka cena. Zamek także jest drogi, ale nie aż tak bardzo. Głos na ZAMEK.

MAGIA
5 lvl Fortecy > 4 lvl Zamku. Oczywiście głos na FORTECĘ - miasto czysto magiczne.

Pora na podsumowanie:
Forteca: 3 + 2,5 = 5,5
Zamek: 4 + 2,5 = 6,5

A więc moje założenie zostało POTWIERDZONE. Zwycięzcą tego starcia zostaje ZAMEK! Jednak Forteca pokazała tu, że także jest bardzo potężna.
Należy jednak pamiętać, że to suche statystyki, i spojrzeć na przydatność miast w określonych sytuacjach:

Dodatkowa ocena przydatności na mapie:
Forteca na S i M raczej nie wygra z Zamkiem, który mimo że rozbudowuje się raczej wolno, ale szybciej niż Forteca mimo wsio. Na L i XL już różnie bywa. Dodajmy, że Forteca posiada aż 3 strzelooki, podczas gdy Cyta tylko dwóch, w dodatku jednego średniego i jednego kiepskiego. To również może dać dodatkowe szanse dla Fortecy (Zamek ZAWSZE musi podejść).

GiBoN - 2010-05-18 18:25:33

Parę błędów: Po pierwsze masz gdzie, nie gdzie nazwy z cytki. Po drugie halabardnik na pewno nie ma 2 obrony, a już na pewno nie 2>3. Wśród umiejętności dodaj, że Tytan jest odporny na czary umysłu. Grall fortecy jest bezapelacyjnie lepszy, wybacz, ale lepiej mieć +15 wiedzy podczas oblężenia i odkrytą mapę, czy +3 morale, które i tak będziesz miał już na maxa?

To na razie było by na tyle...

Olórin - 2010-05-18 18:39:55

Tak ode mnie.

Gryf jest ogólnie lepszy od golema, ale w tym konkretnym pojedynku znaczenie golema znacznie wzrasta, więc postawiłbym na remis. (w końcu to zamek musi podejść). Generalnie pojedynek ciężki do rozstrzygnięcia, choć jakoś bardziej skłaniałbym się do fortecy (w miarę trwania gry)

GiBoN - 2010-05-19 22:38:26

Tutaj może być różnie, ale również stawiał bym na fortece, poza tym zamek niby taki super, ale jak dla mnie jest zbyt...nijaki...

Rufus42 - 2010-07-16 20:45:49

Remis. Fajne miasta i nie - tanio/drogie, sam nie wiem, ale wiecie, że te zamki są dobre, ale nie złe.

Mathias - 2012-04-15 11:55:59

Gibon napisał:

Parę błędów: Po pierwsze masz gdzie, nie gdzie nazwy z cytki. Po drugie halabardnik na pewno nie ma 2 obrony, a już na pewno nie 2>3. Wśród umiejętności dodaj, że Tytan jest odporny na czary umysłu. Grall fortecy jest bezapelacyjnie lepszy, wybacz, ale lepiej mieć +15 wiedzy podczas oblężenia i odkrytą mapę, czy +3 morale, które i tak będziesz miał już na maxa?

To na razie było by na tyle...

Poprawiłem błędy literalne, nie zmieniły one niczego w moim zestawieniu. Co do graala, to ma on i tak znikome znaczenie w rzeczywistości. Poza tym jeśli go już mamy, to przeważnie większość mgły wojny jest rozwiana, więc graal fortecy ma małe znaczenie.

Olórin napisał:

Gryf jest ogólnie lepszy od golema, ale w tym konkretnym pojedynku znaczenie golema znacznie wzrasta, więc postawiłbym na remis. (w końcu to zamek musi podejść). Generalnie pojedynek ciężki do rozstrzygnięcia, choć jakoś bardziej skłaniałbym się do fortecy (w miarę trwania gry)

No tak, ale pamiętajmy, że Gryf ma większą inicjatywę i możemy nim bardziej manewrować, przydatny chociażby do blokady strzelców, choć nie tylko. Zresztą przewaga w statystykach Golema nie jest aż tak duża, ponadto ma on znacznie mniejszy przyrost, co powoduje, że to właśnie Gryf ma większe DMG faktyczne, a różnica w HP na 1 populację wynosi bagatela... 5 HP :). Ja nie mam wątpliwości.

Gibon napisał:

Tutaj może być różnie, ale również stawiał bym na fortece, poza tym zamek niby taki super, ale jak dla mnie jest zbyt...nijaki...

Czemu nijaki? To prawda, nie ma w nim niczego oryginalnego fabularnie, ale miasto ludzi musi być zawsze :).

Przy okazji chciałbym porównać, jak miasta spisują się na rozmiarach mapek.
Zdecydowanie lepiej na małych mapkach radzi sobie Zamek. Na S-kach Forteca nie zdąży dobrze zacząć, tam nie ma czasu na mozolną rozbudowę. Na M-kach podobnie. Dopiero na większych misjach, czyli L tudzież XL Forteca ma szansę, żeby się spokojnie rozwinąć, jednak Zamek w niczym jej nie ujmuje. Podsumowując wg mnie bardziej uniwersalnym miastem jest Zamek, Forteca jest dobra tylko na duże mapki.

Xeno - 2012-04-15 16:05:53

Ja bym się pokusił grą fortecą przeciwko zamkowi na S.

Mathias - 2012-04-16 14:53:03

A wg mnie Zamek by wygrał na S-ce. Wystarczy paczka kusz, krzyży, halabardy do osłony i czempioni ;).

Xeno - 2012-04-16 14:59:36

No to ja się patrzę, że ta mapka by musiała być mega bogata skoro chcesz mieć taką armie.

Mathias - 2012-04-16 15:03:02

A jakie jednostki załóżmy ty byś wystawił fortecą na biednej mapie? Bo coś mi się nie chce wierzyć, by udało się postawić na warunkach analogicznych za wiele ulepszeń, a i pewnie nie wszystkie podstawki. Tak mi się przynajmniej wydaje.

Xeno - 2012-04-16 15:10:34

Ja bym stawiał podstawę, większe gremy, gargi, golemy i gigantów, których bym postawił. Zamku i cytadeli nie liczę, bo nie wiem jak by to się w realiach przedstawiało.

Mathias - 2012-04-16 15:13:44

Na pewno nie trzeba do gigantów gniazda nag ani siedliska dżinów?

No to zakładając, że mapa jest biedna, ja mogę wystawić Pikinierów, Kusze, Zbrojnych i na pewno by się udało Kawalerzystów, bo drewno jest zawsze, tylko być może trzeba by było sobie podarować Zamek.

Xeno - 2012-04-16 15:28:16

Z tego co pamiętam to nie ma żadnych wymagań, więc skoro nie da się magów i nag to w szybkim starciu giganci byliby odpowiedni.

Mathias - 2012-04-16 16:40:11

To by było ciekawe starcie - giganci kontra kawalerzyści. Niby 7lvl kontra 6lvl, ale przyrost różny, a giganci są stosunkowo kiepscy bez upa.

Xeno - 2012-04-16 20:27:19

Ale to zawsze 150 czy 180 HP.

Mathias - 2012-04-16 21:41:11

Nie no, aż mnie zachęciłeś do olania polskiego i zrobienia takiego pojedynku :). Załóżmy, że mamy Zamek w obu miastach:

Kawalerzysta vs Gigant
A: 15 < 19
O: 15 < 16
DMG: 15-25 < 40-60
HP: 100 < 150
S: 7 = 7
P: 4 > 2
K: 1000 > 2000 + 1Kl.
Największe różnice są przy obrażeniach na rzecz Giganta. Zobaczymy, czy przyrost to niweluje.

DMG faktyczne:
Kawalerzysta: 4 * 15-25 * (1+ 0,025 * (15 - 16)) = 60-100 * 0,975 = 58,5-97,5 ~ 58-97; średnia 77,5
Gigant: 2 * 40-60 * (1 + 0,05 * (19 - 15)) = 80-120 * 1,2 = 96-144; średnia 120
Różnica dość znacząca, bo 42,5 punkta na rzecz Giganta. Zakładając że Kawalerzysta będzie miał szarżę na max (5% * 7 = +35%), wówczas miałby on ~78-130 damage (średnia 104) i wówczas przewaga Giganta byłaby już znacznie mniejsza (tylko 16 punktów).

Teraz sprawa HP:
Kawalerzysta: 4 * 100 = 400
Gigant: 2 * 150 = 300
Przewaga 100 HP Kawalera niweluje straty w obrażeniach, zatem wg mnie znowu wychodzą na remis.

A co do kosztów:
Kawalerzysta: 4 * 1000 = 4000 $
Gigant: 2 * (2000 + 1000) = 6000$
Różnica 2000 golda to już pewna sumka zaoszczędzona u kawalerów, aczkolwiek taka różnica wynika chyba po prostu z poziomów.


No a jakby była walka między tymi stworami bezpośrednio, wówczas wiele by zależeć od tego, kto zacznie, bo jakby Gigant, wówczas walnie krytyka i zabije z marszu jednego kawalerzystę, z kolei gdyby kawalerzysta rozpoczął z szarżą na maxie i walnął krytyka, wówczas prawie rozwaliłby jednego z gigantów i jego dobicie byłoby już formalnością. Wg mnie wysoce wyrównany pojedynek i wiele w nim zależy od taktyki. Gdyby oba miasta miały cytadelę, wówczas przewaga chyba byłaby po stronie kawalerzystów (których by było trzech, a gigant tylko jeden). Zależy od sytuacji i koncepcji.

Xeno - 2012-04-17 14:17:15

Szarże możesz wykorzystać tylko raz i nie porównuj tak jednostek bo to nie ma odzwierciedlenia w grze...

Mathias - 2012-04-17 16:11:02

Może, w grze Zamek jest lepszy niż w testach, jeśli to masz na myśli.


A porównywać będę, jak mi się podoba, przynajmniej staram się uzasadnić zdanie.

Xeno - 2012-04-17 16:33:51

Uzasadnienia czysto teoretyczne jak już.

Mathias - 2012-04-17 18:11:29

No niezupełnie, bo sferę praktyczną też uwzględniam, inaczej Golemy byłyby najlepsze na swoim poziomie.

Xeno - 2012-04-17 19:15:41

Ale i tak przeważa teoria. Starcie teoretyka z praktykiem.

Mathias - 2012-04-17 20:35:33

Ale teoria wiąże się z praktyką, przecież znając pewne dane można przewidzieć, na co sobie możemy pozwolić daną armią, etc.

Olórin - 2012-04-21 18:58:42

No ale weźmy starcie bezpośrednie miast.
Jednostki (oceny sybiektywne)
Piknier > gremlin = tutaj przewaga pikniera. Jak na swój poziom potrafi sporo przetrzymać, a gremliny mimo strzelania nie walą tak mocno jak można by po nich oczekiwać

Kusznik = Gargulec = tutaj wbrew opinią wielu dam remis jednostek. Kusznik strzela i jest istotną jednostką w zamku, ale jest bardzo kruchy. Gargulec dysponuje znacznie większą szybkością i przyrostem, a wbrew pozorom nie jest aż taki słaby. Zawsze mnie pozytywnie zaskakiwała ta jednostka w walce. :)

Gryf > golem = tutaj mamy jednostki pośredniej wartości dla obydwu miast. Z jednej strony jest gryf, który zawsze oddaje, lata,ma większy przyrost i jest szybszy. Z drugiej strony jednostkę powolną, ale za to bardzo wytrzymałą i do pewnego stopnia odporną na magię. Speed najczęściej golemowi jest zresztą niepotrzebny. Po przemyśleniu gryf lepszy. Mobilniejszy, przydatniejszy i chyba odrobinę silniejszy.

Mag < krzyżowiec = krzyżowiec to w sumie druga jednostka na poziomie choć sam muszę przyznać, że niekiedy wolę mieć ich niż wampiry. Silny i stosunkowo wytrzymali, a do tego walą dwa razy. Mag to przydatna jednostka i daje całkiem spore możliwości. Można nawet powiedzieć, że działa tak samo jak wir magii w lochach, bo obniża o połowę koszt zaklęć. Po podsumowaniu wychodzi jednak, że krzyżowiec jest lepszy.

Dżin > Mnich = Mnich wbrew pozorom nie jest słaby, choć za innymi kolegami z poziomu zbytnio nie nadąża. Swoje jednak zrobić potrafi. Dżin jest za to o wiele szybszy i w sumie przydatniejszy. Rzuca też losowa zaklęcia wspomagające, choć mnie osobiście rzadko zdarza się używać tej umiejętności.

Naga > Czempion = Czempion jest szybszy i ma jakieś tam premie od zadawanych obrażeń za przebyte pola. Przydatne przy pierwszym natarciu o ile ma się zaklęcie speed ;) Naga jest trochę wolniejsza, ale za to wytrzymalsza i w sumie użyteczniejsza. Uderzy każdego bez strat własnych, bo powstrzymuje kontrę. Speeda ma trochę mało, ale gdyby go miała więcej to by była zbyt potężna :)

Tytan < Archanioł = Dla mnie Archanioł jest najsilniejszą jednostką na poziomie, choć tytan ma kilka przydatnych skilli jak choćby strzelanie, brak ograniczeń w walce wręcz, czy odporność na magię umysłu. Statystyki jednak mówią wszystko o tym starciu :)

Bohaterowie
Tutaj można mówić różnie, ale jak dla mnie w mieście wystarczy jeden dobry heroes, bo nie trzeba myśleć nad wyborem. W fortecy jest to dla mnie Nella, przez wzgląd na płatnerstwo w specu. W Zamku mówiąc szczerze nie mam pojęcia kogo bym wybrał...

Budynki, rozbudowa itd.
Fortece trudniej się rozbudowuje, choć zamek też jakoś szczególnie lepszy nie jest pod tym względem. Ogólnie wychodzi jak dla mnie na to samo.
Gralle są bezużyteczne na równi w obydwu miastach, choć jakieś minimum przeważa na fortece.

Ogólnie jak to zawsze gdy się porównuje miasta wszystko zależy od graczy, ale jakoś bardziej konfortowo bym się czułbym się mając po lewej stronie fortece :)

P.S. Jak to subiektywne opinie ktoś się pewnie nie zgodzi :D

Xeno - 2012-04-21 20:19:15

Patrząc obiektywnie pod kątem zastosowania w zamku to jednak golem ma wysoką przewagę nad gryfem.

Mathias - 2012-04-21 22:46:27

Ty masz chyba jakiś uraz do tych Gryfów. Nie przemawiają ani staty, ani skille, ani podawane przeze mnie wielokrotnie przykłady wykorzystania, nic. A jeśli chodzi o pojedynek z golemem pod kątem roli i zastosowania... tutaj wiele zależy oczywiście od sytuacji, chociaż domyślam się, o co ci chodzi - 3 strzelcy, guard, wróg podchodzi. Jako strażnik gremów i magów jest bardzo wartościowy. Aczkolwiek skoro trzeba podejść, to najlepiej mieć szybkie i latające jednostki. Gryfy są właśnie lotnikami, a co do szybkości - nie jest najgorsza. Poza tym są Archy oraz oczywiście nielatający, ale szybcy Czempioni. Czy więc w sytuacji, gdy należy podejść, Gryfy nie mają zastosowania? Owszem, mają. Reasumując obie jednostki są wartościowe dla swoich miast, tyle że na różnych pozycjach. Tylko że, jak mówił Olórin, Gryfy mają inicjatywę, są mobilne i posiadają lepszy skill. Dlatego właśnie wg mnie są lepsze.


Z opinią Olórina w większości punktów się zgadzam, ale kilka zastrzeżeń mam ;)

Tutaj można mówić różnie, ale jak dla mnie w mieście wystarczy jeden dobry heroes, bo nie trzeba myśleć nad wyborem. W fortecy jest to dla mnie Nella, przez wzgląd na płatnerstwo w specu. W Zamku mówiąc szczerze nie mam pojęcia kogo bym wybrał...

Jeden tak, ale zawsze mieć w mieście więcej dobrych bolków, bo nie zawsze trafiają się ci sami. W Zamku dobrzy są Sir Mullich, Valeska, Sorsha (odpowiednik Neeli), Tyris i jeszcze ew. Orrin. Z nich bym wybierał. W Fortecy prawdę mówiąc nie widziałem nigdy nikogo dobrego, o Neeli dowiedziałem się podczas rozmowy od Xena. W każdym razie herosi w Zamku są lepsi, chociaż nie najlepsi.

Kusznik = Gargulec = tutaj wbrew opinią wielu dam remis jednostek. Kusznik strzela i jest istotną jednostką w zamku, ale jest bardzo kruchy. Gargulec dysponuje znacznie większą szybkością i przyrostem, a wbrew pozorom nie jest aż taki słaby. Zawsze mnie pozytywnie zaskakiwała ta jednostka w walce.

Do tego dodałbym jeszcze na rzecz Kusznika, że spełnia on większą rolę w swoim mieście niż Gargulec w Fortecy. Ale to tak nawiasem.

Mag < krzyżowiec = krzyżowiec to w sumie druga jednostka na poziomie choć sam muszę przyznać, że niekiedy wolę mieć ich niż wampiry.

Mit wampirów jest znacznie przesadzony, mają one przeciętne statystyki, jeśli chodzi o poziom, a tylko skill daje im wysoką pozycją. Krzyżowcy są wg mnie równie dobrzy jak wampy, jeśli nie czasem lepsi. Aczkolwiek to już jest moja opinia.

Dżin jest za to o wiele szybszy i w sumie przydatniejszy. Rzuca też losowa zaklęcia wspomagające, choć mnie osobiście rzadko zdarza się używać tej umiejętności.

To jest taka loteria - może Ci się trafić haste, modlitwa albo inny fajny skill, ale możesz też dostać ochronę przed ogniem w walce z Cytadelą ;). Nie lubię jakoś tej umiejętności dżina.

Gralle są bezużyteczne na równi w obydwu miastach, choć jakieś minimum przeważa na fortece.

Graal i jego moc to także kolejny mit, który narósł w ciągu lat. W rzeczywistości graal nie ma żadnego znaczenia w grze.

Xeno - 2012-04-21 23:34:10

Sorhsa ma mieczników jako spec, więc gdzie tu podobieństwo do Neli?
Co do wampów. W FB krzyżaki może i są lepsze choć zależy od sytuacji, ale nie wmówisz mi, że w expie są lepsze, bo wapmy robią takie cuda http://www.youtube.com/user/SkwerAW?ob=0
A gryf jest gryfem i nikt go nie nosi poza FB do walk neutrali tylko szczurki, by szybciej biegać. Tak jak już pisałem Gryf to tylko kolejne HP do zbicia i coś co bije w FB, ogólnie nie ma taktycznych zastosowań.

Mathias - 2012-04-23 22:23:36

Sorhsa ma mieczników jako spec, więc gdzie tu podobieństwo do Neli?

Chyba z pośpiechu pomieszałem Sorshę i jej skille, ciężko wyjaśnić, dlaczego. Oczywiście podobieństwa nie ma żadnego.


Co do wampów. W FB krzyżaki może i są lepsze choć zależy od sytuacji, ale nie wmówisz mi, że w expie są lepsze, bo wapmy robią takie cuda http://www.youtube.com/user/SkwerAW?ob=0
A gryf jest gryfem i nikt go nie nosi poza FB do walk neutrali tylko szczurki, by szybciej biegać. Tak jak już pisałem Gryf to tylko kolejne HP do zbicia i coś co bije w FB, ogólnie nie ma taktycznych zastosowań.

Który film konkretnie mam wybrać?
Lepsze może i nie są (exp), ale na pewno da się nimi spokojnie expic na neutralach, podwójny atak i świetne statystyk swoje robią. Tak więc "cudów" nie ma, ale jest bardzo dobra jednostka, tak samo jak i Wampir. Jak sam powiedziałeś, w FB są lepsze, a w expie moim zdaniem niewiele gorsze. Inna sprawa to pozycja w mieście - Wampiry są raczej ważniejsze w Necro niż Krzyże w Zamku.
Co do gryfów: zależy w jakim momencie gry i jakich neutrali. Na początku faktycznie gra się raczej z nastawieniem na 2 i 6 lvl, pomijając niejako 3. Ale później już się ma je w armii. Czy HP do zbicia? Stanowią dobrą "przynętę", która wielokrotnie oddaje, a więc zadaje dużo dmg, więcej niż inne jednostki tego poziomu. Zatem to nie jest jednostka z HP "do zbicia", tylko jednostka do zbijania wrogiego HP. Zastosowania taktyczne - np. haste + zdolność lotu i możemy przez mury przyblokować strzelców (oczywiście z zachowaniem zdrowego rozsądku).

Xeno - 2012-04-24 15:02:19

Do expa w zamku używasz 2 i 6lvl, ewentualnie samego 7lvl później. Podwójny strzał w expie nic nie daje, bo i tak możemy stracić kilka jednostek co nie ma miejsca przy wampirach.
Filmiki z h3 to wszystkie są z wampami.

Nieograniczona kontrę gryfa niwelujesz wystrzelaniem go.

Mathias - 2012-04-25 22:29:44

A kto właściwie mówi, żeby kontrę zdejmować krzyżowcami? Czymkolwiek można zaatakowac pierwszym i wtedy nie tracimy tych kilku jednostek.

No nie wiem, czy byś tak wystrzeliwał gryfa, jeśli by podleciał do strzelców. Gremliny padają bardzo szybko, Magów blokujesz gryfami, problemem są już wtedy tylko Tytani, ale od czego mamy archy?

Xeno - 2012-04-26 08:24:55

Nie każdy podejmuje ryzyko wiazdu na fortecę, gdyż kończy to się w większości przypadków porażką.
I nie zakładaj od razu, że uda ci się zablokować strzelców.

Mathias - 2012-04-26 20:42:09

Jak zatem chcesz ochronić jednocześnie 3 strzelające jednostki od zablokowania? Poza tym wjazd musi w końcu nastąpić, jak sobie inaczej wyobrażasz walkę z Fortecą, skoro ma 3 jednostki strzelające, a pozostałe w miarę defensywne (poza dżinem)?

Xeno - 2012-04-26 21:00:58

Jak wygląda obstawienie w fortecy przy grze na arenie?
Gargi i golemy na górze magów, dżiny i nagi tytanów, gremy stoją sobie na środku jako takie wabiące mięso. Inne gry zazwyczaj kończą się przed postawieniem tytanów, więc cała obrona jest skupiona na gremach, z których można dużo wycisnąć.

Sauron - 2012-04-29 12:23:59

Od razu uprzedzam, że nie czytałem ostatnich postów i ustosunkuję się tylko do postu Mathiasa:

"Forteca vs Zamek

Założenie: Oczywiście stawiam na Zamek. Myślę, że poradzi sobie ze śniegowym miastem."

Oba miasta raczej nie mają problemów z expieniem. Forteca ma gremliny osłaniane przez gargulce a i dżiny też można uzyskać szybko. Zamek ma kuszników których też może osłonić kilkoma jednostkami.

a) Większy gremlin vs halabardnik. Pod względem znaczenia gremlin jest lepszy jako jednostka umożliwiająca dobry start w eksploracji mapy, halabardnik jest zbiorem HP i w sumie do niczego więcej nie służy.
b) Żelazny golem vs gryf królewski. Przecież golem właśnie służy do defensywy, trzymasz go do obstawiania magów, by zbierali cięgi za nich, innej funkcji nie pełni, ale radzi sobie dobrze. Statystycznie wygrywa z gryfem pod względem siły, przegrywa szybkością, ale mag jako strzelający nigdzie się nie wybiera to i golem też nie widzi takiej potrzeby.

Jeśli chodzi o tytana przeciw archaniołowi to nie będę się specjalnie rozpisywał. Tytan jest jednostką strzelającą, ale jednocześnie ma takie staty i umiejętności, by mógł sobie radzić w walce wręcz. Jest jednak w tyle za jednostkami wyspecjalizowanymi w walce wręcz np. archanioł, stąd cały problem.

Kiedy myślę o bohaterach obu miast to dochodzę do wniosku, że oba miasta mają raczej średnich, jak zawsze korzystamy z kilku chlubnych wyjątków, choć Zamek ma nieco więcej tych wyjątków. :) Forteca przede wszystkim zadowala się Neelą i może jeszcze Torosarem (ten drugi ma taktykę na starcie i balistę, jako pomoc do expa na starcie bywało pomocne). 

Graal ma lepszy Forteca, gdyż Zamek ma nawet bez niego pełno morale, samych artefaktów jest multum, rycerze mają jeszcze skill dowodzenia, za dużo tego.

Xeno - 2012-04-29 13:29:23

Założyłeś, że zamek wygra, ale może jakieś argumenty do tego...

Sauron - 2012-04-29 17:01:41

Ja tak nie zakładałem, to jest cytowany początek postu Mathiasa, by było wiadome do czego się odnoszę. Jest to na 3 stronie.

Mathias napisał:

Forteca vs Zamek
Założenie: Oczywiście stawiam na Zamek. Myślę, że poradzi sobie ze śniegowym miastem.

Dla mnie lepsza jest Forteca.

Xeno - 2012-05-03 12:50:37

Rozwiń tę myśl;p